رنگ چاپ

رنگ چاپ


یکی از مهمترین بخش‌های چاپ افست، مربوط به انتخاب و چگونگی ترکیب رنگهاست.در این مقاله نکات ریز و مهمی در رابطه با دنیای رنگهای افست را با شما درمیان می‌گذاریم.

  • ترکیب رنگ با درصد هر رنگ
    ازابتدایی‌ترین نکات ترکیب رنگ در چاپ افست است.در ترکیب رنگ برای نشان دادن میزان غلظت آن از درصد رنگ استفاده می‌کنند. یعنی برای به دست آمدن رنگ مورد نظر از ترکیب دو یا سه رنگ از رنگهای اصلی (آبی، قرمز، زرد و سیاه) با درصدی مشخص رنگ دلخواه را به دست می‌آورند.
  • چاپ چهاررنگ فقط با سه رنگ
    شاید همه به اشتباه اینطور فکر می‌کنند که برای ساخت رنگها در چاپ افست می‌توان از هر چهاررنگ معروف استفاده کرد، در حالی که شما برای تولید هر رنگ فقط مجاز به استفاده از سه تا از رنگهای معروف هستید! اما علت چیست؟
    انتخاب چهاررنگ به طور همزمان باعث می‌شود در طراحی رنگ عدم هماهنگی اتفاق بیافتد و رنگ مورد نظر به دست نیاید زیرا در تمامی نمایشگرها از سیستم RGB استفاده می‌کنند و آن رنگی که در نمایشگر موجود است از ترکیب چهار رنگ حاصل نشده ولی می‌توان گفت با درصدهای این چهار رنگ ایجاد شده است.
  • نرم افزارهای طراح رنگ
    پیشرفت تکنولوژی مخصوصا در صنعت طراحی و چاپ باعث پدید آمدن نرم افزارهایی مانند فتوشاپ، کورل، ایندیزاین و … شده است. با کمک آنها طراحی‌های با رنگ‌های مناسب داشته باشید و چاپی دقیق از طرح دلخواه را فراهم کنید.
  • اصول تنظیم نرم افزار را بدانید!
    پیش از استفاده از نرم افزارها به این مورد توجه داشته باشید که حالت رنگ (color mode) را بر روی CMYK تنظیم کنید و سپس طراحی برای طراحی اقدام کنید چرا که خروجی با این فرمت از رنگ، برای لیتوگرافی، چاپ افست و چاپ دیجیتال مناسب است.
  • انتخاب رنگ مهم است
    برای گزینش رنگ‌ها باید دقت داشته باشید که رنگ‌ها را به طور صحیح انتخاب شود. بهتر است بدانید اطلاع از نکات مهم ترکیب رنگ در چاپ افست بسیار حیاتی و مهم است و توصیه می‌کنیم آن را جدی بگیرید زیرا جهت برطرف کردن تفاوت رنگ‌های که در صفحه نمایشگر ها دیده می‌شود بسیار ضروری و مهم است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.