چاپ فلکسو

اصلی ترین عامل در کیفیت چاپ چیست؟ متخصصان چاپ فلکسو پایه ای ترین عامل را مرغوبیت کلیشه میدانند.به همین دلیل زمانی که از چاپخانه داران علت نواقص حین کار را جویا میشوید اکثرا به مرحله ی پیش از چاپ و فلکسوگرافی اشاره میکنند. اما خبر خوب اینکه صنعت کلیشه سازی هم همزمان با پیشرفت صنعت چاپ توانسته قدم های روبه جلویی به بهبود و ارتقا بردارد.

کلیشه سازی هم مانند اکثر فنون چاپ بسیار وابسته به انتقال تجربیات افراد و استفاده از توصیه های پیشکسوتان این رشته بوده است که این مسئله هم با پیشرفت های تکنولوژیک کم کم جای خود را به آموزش های مدون و آکادمیک داد تا نگاه علمی صنعت چاپ در این شاخه هم جاری گردد.

کلیشه های نوظهور خیلی زود توانستند نگاه ها را به سمت خود جلب کنند. این کلیشه ها به دلیل استفاده از فناوری دیجیتال کیفیتی بالا دارند. همچنین در همین راستا کلیشه هایی عرضه شدند که تصویر را مستقیما از فیلم روی پلیمر منتقل میکنند.

در چاپ فلکسو 2 نوع سیستم ظهور کلیشه وجود دارد. اولی آنالوگ و دومی پلیت ستر است که مستقیماً روی کلیشه فتوپلیمر حکاکی می کند. از این طریق هزینه ظهور کلیشه تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند.
دو شرکت BASF و DUPONT بزرگترین تولیدکنندگان سیستم های کلیشه سازی و کلیشه در جهان هستند. نوآوری‌ دیگر‌ اسلیو‌ است‌ که‌ هم‌ برای‌ کلیشه‌ و‌ هم‌ نوردهای‌ آنیلوکس‌ کاربرد‌ دارد.‌ این‌ نوآوری‌ها‌ همراه‌ با‌ پیشرفت‌هایی‌ که‌ در‌ زمینه‌ ماشین‌ چاپ‌ رخ‌ داده‌اند،‌ زمان‌ آماده‌سازی کار چاپی‌ را‌ کاهش‌ داده‌ و‌ از‌ این‌ طریق‌ در‌ زمان‌ و‌ هزینه‌ صرفه‌جویی‌ می‌‌کند.

به روزترین کلیشه چاپی(فتوپلیمر)

کلیشه های لاستیکی قدیمی که روزگاری برای خودشان جایگاهی داشتند با ورود کلیشه فتوپلیمر خیلی زود میدان را خالی کردند و به خاطرات پیوستند.جنس کلیشه فتوپلیمر از پلیمری حساس به نور است و مشخصاتی نزدیک به همان لاستیک دارد.

مهمترین مزایای کلیشه فتوپلیمر

– بسیار بزرگ هستند. یک ورق کلیشه می تواند ابعاد ١۴٠ در ٩٠ سانتی متر ساخته شود.
– آستری نازک و محکمی دارند که مانع از کش آمدن یا قوس پیدا کردن کلیشه می شود. این خاصیت خود سبب میزان و تنظیم کردن دقیق چاپ است.
– نیازی به کنده کاری و گراوور سازی کلیشه نیست و این امر موجب آسان تر شدن جریان آماده سازی کلیشه می شود.
– ضخامت کلیشه های فتوپلیمر بزرگتر، هموارتر و یکنواخت تر از کلیشه های لاستیکی بزرگ هستند.
کلیشه های فتوپلیمر با فرآیند نوردهی با استفاده از نور ماورابنفش و شستن زمینه با حلال های خاص ساخته می شوند.

برای اطلاعات خواندنی در مورد چسب کلیشه کلیک کنید.

رازهایی از چسب کلیشه که به شما نمیگویند!

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.