چاپ پول

بی شک وقایع و اتفاقات این برهه از زندگی انقدر پیچیده و سخت و در بعضی موارد ناگوار بود که تا سالیان طولانی آن را برای نسل های بعدی نقل میکنیم و اگر ازین پس زندگی روی خوش تری به همگی ما نشان دهد میتوانیم این هشت سال یا دقیق تر این چهارسال آخر صده را غیر قابل تکرار بنامیم.

صنعت نشر هم به مانند بسیاری از صنایع دیگر که در سال‌ های اخیر درگیر بحران‌ های قابل توجه اقتصادی بوده است،‌ به‌طور مشخص در دو دهه اخیر صنعت نشر با وجود چندبرابر شدن عرضه کتاب با کاهش چندبرابری مخاطبان نسبت به گذشته روبه‌رو بوده است.

اقتصاد فرهنگ به‌دلیل اینکه معمولاً از حاشیه درآمد مردم ارتزاق می‌کند‌، در سال‌های اخیر که اقتصاد خانواده نیز با تهدید مواجه شده است،‌ همواره در معرض تهدید قرار گرفته است،‌ رکود اقتصادی و افزایش مستمر تورم و در نتیجه رشد قیمت‌ها اقتصاد فرهنگ را به‌ویژه در حوزه کتاب با ریزش قابل‌توجهی روبه‌رو کرده است. اگرچه روی سخن مسئولان دولت یازدهم در همان تابستان 92 یعنی نخستین روز‌های روی کار آمدن دولت متوجه اقتصاد فرهنگ بود اما بررسی کارنامه دولت در 8 سال گذشته به‌باور منتقدان چیز دیگری را نشان می‌دهد.

از آنجا که هزینه‌های جاری زندگی در سبد مصرفی و اساسی خانوار افزایش یافته است،‌ مردم در ده سال گذشته و به‌طور مشخص در هشت سال گذشته بسیار محتاطانه‌تر پا به بازار کتاب گذاشته‌اند در این میان بخشی نیز چند سالی است که از این بازار خداحافظی کرده‌اند و یارای خرید کتاب را ندارند.

کودکان کتاب خوان تر از بزرگسالان

از سوی دیگر به‌دلیل افزایش قیمت کتاب،‌ حجم کتاب‌های خریداری‌شده توسط خانوار نیز آب رفته است، تجربه ثابت کرده است والدین عمدتاً متمایل به خرید کتاب برای فرزندان خود بوده‌اند و از خرید کتاب برای خود آن هم به‌دلیل اقتصادی صرف‌نظر کرده‌اند، شاید یکی از دلایل سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی ویترین‌های کتاب‌های کودک از جمله باغ کتاب،‌ بوک‌لند‌های کودک و… در سراسر کشور طی سال‌های اخیر همین موضوع باشد.

حال نزار سهم نشر ازین سالها

آمارهای وضعیت نشر و کتاب نشان می‌دهد که از اول مرداد ماه سال 92 تا امروز بیش از 709 هزار و 861 عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد 541 هزار و 454 عنوان تألیف و 168 هزار و 407 عنوان ترجمه بوده است.

شمار کتاب‌های چاپ اول 423 هزار و 955 عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها 285 هزار و 906 عنوان بوده است. شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده در هشت سال گذشته بیش از 11 میلیارد نسخه بوده است با توجه به شمار عناوین منتشرشده میانگین شمارگان کتاب در هشت سال گذشته به‌لحاظ آماری 1500 نسخه بوده است اما در بازار نشر رقم‌ها تفاوت قابل‌توجهی دارد و متوسط شمارگان کتاب‌های منتشرشده ناشران بسیار کمتر از 700 تا 1000 نسخه است.

در سال‌های اخیر کارشناسان وضعیت نشر و کتاب همواره به آمارهای منتشرشده از سوی خانه کتاب انتقاد داشته‌اند و آن را خلاف واقعیت نشر می‌دانند،‌ موضوعی که خانه کتاب در آن نقشی ندارد و این خوداظهاری غلط ناشران است که چنین آمارهایی را رقم زده است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.