🔴 تفاوت ارز دیجیتال با ارز مجازی

🔹 برای تمیز دادن این دو مفهوم افزودن پسوند اقتصاد به الفاظ دیجیتال و مجازی تاحدودی می‌تواند مشکل را حل نموده و مفاهیم را تبیین نماید.

🔹 اقتصاد دیجیتال تمام تجارت‌ها، افراد و خدماتی را توصیف می‌کند که در یک حالت دیجیتال فعالیت می‌کنند. این تجارت‌ها می‌توانند آنلاین باشند و یا خدمات ساخت نرم‌افزار باشد. در مقابل، اقتصاد مجازی عبارتند از اقتصاد غیر واقعی همانند اقتصادهای خرد درون بازی فارم وایل یا اجتماعات دنیای وارکرفت.

🔹 از این رو تفاوت بین ارز مجازی و ارز دیجیتال نیز با همین روش قابل درک است. ارزهای دیجیتال در واقع نماد غیرفیزیکی همان ارزهای رایج هستند و ارزهای دیجیتال نماد سرمایه‌های آنلاین هستند که تنها در دنیای دیجیتال ارزش‌گذاری می‌شوند و نه خارج از آن.

🔹 مثال بارز ارز مجازی همان اعتبارات فیس‌بوک است که برای تبلیغات و بازی‌های درون پلتفرمی استفاده می‌شوند. در این مثال ارز رایج در فرم دیجیتال آن بایستی تبدیل به ارز مجازی شود و نکته قابل توجه در این حالت گردش یک‌طرفه پول می‌باشد، زیرا توسط اعتبارات فیس‌بوک شما امکان خرید ماشین نخواهید داشت. بنابراین ارزش ارز مجازی تنها درون پلتفرمی است که در آن شکل گرفته است. در واقع ارز دیجیتال نماد دیجیتال یک سرمایه فیزیکی است مانند پولی که در کیف پول پی پال و یا در حساب بانکی آنلاین شماست که بوسیله آن اعتبارات فیس‌بوک خریداری می‌کنید.

🔹 یکی دیگر از تفاوت‌های بارز این دو ارز سطح متمرکز بودن و مالکیت آن است. درحالی‌که ارز دیجیتال تحت مالکیت و کنترل بانک‌‌های مرکزی و حکومت‌ها می‌باشد، ارز مجازی غیرمتمرکز بوده و می‌تواند توسط هر شرکتی همانند فیس‌بوک یا سازندگان اپلیکیشن‌ها و افراد ساخته شوند.

🔷 به طور عام، ارزهای رمزنگاری شده را نمی‌توان در هیچ‌کدام از این دو گروه دسته‌بندی کرد چرا که شباهت‌هایی به هر دو گروه دارد. از آن جهت به ارزهای دیجیتال شباهت دارند که غیرمتمرکز هستند و تحت مالکیت و کنترل هیچ بانک یا دولتی نیستند و وابستگی به هیچ ارز رایجی به عنوان سرمایه پشتیبان ندارند. اما همانند ارز دیجیتال می‌توان از آن‌ها برای خرید کالای واقعی نظیر اتومبیل استفاده کرد.

🔹بسیاری از ارائه‌دهندگان محصولات در حال حاضر پرداخت با بیت کوین یا برخی ارزهای رمزنگاری شده دیگر را جهت خرید محصولات‌شان می‌پذیرند. همچنین ارزهای رمزنگاری شده محدود به پلتفرم یا نرم‌افزار خاصی نیستند و همین امر تنظیم مقررات را برای ارزهای رمزنگاری شده سخت کرده است.

🔹 در حال حاضر برخی کشورها نظیر سوئیس و ژاپن ارز دیجیتال را به عنوان روش پرداخت قانونی پذیرفته‌اند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.