🔴بانک مرکزی: تمام واردات به کشور نیازمند ثبت سفارش است

🔹 بانک مرکزی اعلام کرد که کلیه واردات به کشور چه واردات به مناطق آزاد باشد چه به سرزمین اصلی، نیازمند ثبت سفارش است.

🔹 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی در توضیح به خبر تسنیم با عنوان «چالش جدید برای فعالان اقتصادی مناطق آزاد/ بخشنامه بانک مرکزی با مصوبه ارزی دولت تناقض دارد» برای این خبرگزاری نوشت که این خبر بازتاب نظر یک کارشناس مجهول الهویه است، خوانش جدیدی از تصویب نامه دولت درخصوص نحوه واردات به کشور پیرو سیاست جدید ارزی، ارائه کرده و مدعی شده است که این تصویب نامه با بخشنامه بانک مرکزی تناقض آن دارد.

🔹 در این مطلب آمده است: «یک کارشناس اقتصادی معتقد است، بررسی مصوبه ارزی دولت و بخشنامه بانک مرکزی نشان می‌دهد، ثبت سفارش واردات کالا در مناطق آزاد بار دیگر با چالش دوگانگی در تعیین روند انجام ثبت سفارش مواجه شده است». در ادامه نیز تفسیر خبرنگار درخصوص این دوگانگی بدین صورت مطرح شده است: در واقع مصوبه دولت،واردات از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را منوط به ثبت سفارشکرده بوده اما بخشنامه ارزی بانک مرکزیواردات به مناطق آزاد را نیز منوط به دریافت ثبت سفارشکرده است.

🔹 به همین منظور و برای آگاه سازی مخاطبان آن خبرگزاری تاکید می شود: تصویب نامه شماره 4353‏/ت55300هـ مورخ 22‏/1‏/1397 هیأت وزیران به صراحت درخصوص واردات کلیه کالاها به کشور صحبت کرده و هرگونه واردات کالاها به کشور را که شامل مناطق آزاد، تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی است، منوط به ثبت سفارش کرده و در متن آن آمده است: «واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد، تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع است.»

🔹 لازم به توضیح است پیش از زمان مصوب شدن این تصویب نامه واردات به مناطق آزاد، تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی بدون ثبت سفارش قابل انجام بود و تاکید این تصویب نامه که در اولین بند آن آورده شده و به دبیرخانه شورای عالی این مناطق نیز به عنوان یکی از مخاطبان ارسال شده است، بر تغییر رویه قبل است؛ بدین مفهوم که کلیه واردات به کشور چه واردات به مناطق آزاد باشد چه به سرزمین اصلی، نیازمند ثبت سفارش است. هدف از این موضوع نیز اشراف اطلاعاتی، ساماندهی و شفاف­سازی تجارت خارجی کشور است.

گفتنی است در تصویب نامه 22 فروردین هیات وزیران، هیچ بندی درخصوص واردات از مناطق آزاد به سرزمین اصلی وجود ندارد و مطلب منتشره صرفا برداشتی ناصحیح از متن تصویب نامه هیات وزیران است.
📌 پ. ن : تصویب نامه دولت و بخشنامه‌ بانک مرکزی مبنی بر الزامی شدن ثبت سفارش جهت واردات به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مغایر با قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.