بسته بندی

با استقرار رکود طولانی مدت در صنعت چاپ و نشر و کم شدن امیدواری های فعالان به این دو رشته حالا تمام نگاه ها معطوف صنعت بسته بندی و حواشی و پتانسیل های آن است که هرچند رکود سراسری اثراتی بر روند سوددهی و پیشرفت ان داشت اما هنوز هم با گام هایی استوار رو به پیشرفت و توسعه است.

گرچه زمانی اصلی ترین وظیفه هر بسته بندی حفاظت و نگه داری از محتویات درونش بود اما امروز کاربرد یک بسته بندی قوی و چشمگیر به مراتب بیش از حفاظت صرف از محصولات است و به منزله ی ویترینی جذاب و موقعیتی بی نظیر در اختیار متخصصان فروش و بازاریابی قرار گرفته است.

به عنوان مثال، یکی از مهم ترین این نقش ها، تاثیر بسته بندی محصول در جلب توجه مشتری و افزایش راندمان فروش آن محصول است. برای دست یابی به این مهم لازم است تا از یک بسته بندی متمایز با طراحی خلاقانه و چاپ با کیفیت استفاده کنیم.

نقش زیبایی بسته بندی در بازاریابی به شدت مهم است و بسته بندی خوب می تواند یک فاکتور موثر در جذب مشتری باشد. به این منظور می بایست متریالی را به کار برد تا قابلیت چاپ پذیری بالایی داشته باشند. فراموش نکنید که هر چه قدر هم طراحی بسته بندی شما حرفه ای و خاص باشد، بدون یک چاپ با کیفیت به چشم نخواهد آمد. در میان متریال گوناگون موجود در بازار، سلفون و نایلون به علت چاپ پذیری عالی و سایر ویژگی های منحصر به فرد یکی از بهترین آیتم ها در صنایع بسته بندی به حساب می آیند که می توان با آن ها انواع بسته بندی چاپی را به بهترین شکل تولید نمود.

بسته بندی

سلفون محبوب و پر طرفدار

فیلم پلی پروپیلن یا سلفون یکی از رایج ترین متریال بسته بندی در جهان است که در سه نوع CPP، OPP و BOPP تولید می شود. در بین این سه مورد، فیلم پلی پروپیلن BOPP که در بازار به نام ترسبافان یا سلفون ترس نیز خوانده می شود، شناخته شده ترین نوع سلفون بسته بندی می باشد. این پلیمر در تولید بسته بندی های انعطاف پذیر برای انواع محصولات غذایی، دارویی، شیمیایی، کشاورزی، الکتریکی، لوازم خودرو و… استفاده می شود.

فیلم BOPP را می توان در تولید بسته بندی تک لایه و بسته بندی لمینتی استفاده کرد. حالت لمینت شده آن که اغلب در صنایع مواد غذایی کاربرد دارد، از قرار دادن یک لایه CPP بر روی فیلم BOPP ایجاد می شود. به این ترتیب مواد چاپ روی لایه بالایی یعنی لایه CPP اعمال شده و از تماس مستقیم آن با ماده غذایی جلوگیری می شود.

فیلم CPP نسبت به فیلم BOPP نرم تر و لطیف تر بوده و کاربرد کم تری دارد. با این حال، این فیلم نیز در تولید بسته بندی های انعطاف پذیر به کار می رود. اگر سری به فروشگاه های اطرافتان بزنید می توانید فیلم های CPP را ببینید که به عنوان روکش برای بسته بندی لباس، نوشت افزار، گل خشک، قاشق و چنگال یک بار مصرف و… از آن استفاده شده است.

جالب است بدانید که فیلم های پلی پروپیلن در حالت عادی شفاف و بی رنگ است، اما با اضافه کردن مواد خاصی می توان آن ها را در انواع دیگر نیز تولید نمود. به عنوان مثال، با اضافه کردن پودر فلز آلومینیوم به سلفون شفاف، فیلم نقره ای رنگی به نام سلفون متالایز تولید خواهد شد. سلفون متالایز در بسته بندی محصولاتی مورد استفاده قرار می گیرد که تابش نور خورشید بر شکل و حالت آن ها تاثیر گذاشته و منجر به فساد آن ها می شود.

بسته بندی چیپس و پفک از نوع متالایز هستند. هم چنین چنان چه فیلم های مذکور دارای مستربچ رنگ شیری باشند سلفون صدفی ایجاد خواهد شد که با نام سلفون پرولایز نیز شناخت می شود. این محصول دارای پایه رنگ شیری بوده و کاربرد اصلی آن برای آن دسته از محصولات و مواد غذایی است که برای سالم ماندن و فاسد نشدن نیازمند محیط سرد هستند و باید در یخچال و سردخانه ها نگهداری شوند. محصولاتی مانند بستنی از اقلامی هستند که به وسیله این نوع سلفون بسته بندی و نگهداری می شوند.

این داستان ادامه دارد…

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.