🔷 اقلام عمده وارداتی

🔸 سبقت واردات کالا از صادرات در ۹ ماه منتهی به آذرماه موجب شد تا تراز تجاری در سه فصل امسال منفی باشد.

🔸 در گزارش پیش رو ۱۰ قلم عمده واردات آورده شده که سهم ارزشی آنها از کل واردات عبارتند از قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی سی با ساخت داخل با سهم ارزشی بیش از ۳ درصد، ذرت دامی با سهم ارزشی ۳ درصد، برنج با سهم ارزشی بیش از ۵/ ۲ درصد، لوبیای سویا با سهم ارزشی ۲ درصد، سایر وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی سی تا ۲۰۰۰ سی سی به جز آمبولانس و هیبریدی با سهم ارزشی نزدیک به ۲ درصد، سایر وسایل نقلیه دارای موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه ای-احتراقی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی سی اما از ۲۵۰۰ سی سی بیشتر نباشد غیر از آمبولانس و نوع هیبریدی با سهم بیش از یک درصد، قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰سی سی با ساخت داخل ۵۰ درصد و بیشتر به استثنای لاستیک با سهم بیش از یک درصد، موز سبز تازه و خشک کرده با سهم ارزشی بیش از یک درصد، شکر تصفیه نشده بدون اضافه کردن مواد خوشبوکننده یا مواد رنگ‌کننده از نیشکر با سهم یک درصد و کنجاله و سایر آخال‌های جامد سویا با سهم یک درصد.

🔸 مهم‌ترین مبادی واردات کالا به کشور نیز بخش دیگری از این گزارش را به خود اختصاص داده است. بر این اساس، چین با سهم ارزشی بیش از ۲۵ درصد از کل واردات، سرلیست مبادی واردات کالا به ایران است. پس از آن امارات با سهم ارزشی نزدیک ۱۸ درصد از کل ارزش واردات در رده دوم قرار دارد و ترکیه و کره جنوبی با سهم ارزشی نزدیک به ۷ درصد بعد از این دو کشور، بیشترین کالا را بهایران صادر کرده‌اند. سهم سایر کشورها از کل ارزش واردات عبارتند از: آلمان با سهم ارزشی نزدیک به ۶ درصد، هند با سهم ارزشی بیش از ۴ درصد، سوئیس با سهم ارزشی نزدیک به ۴ درصد، فرانسه با سهم ارزشی بیش از ۳ درصد،ایتالیا با سهم ارزشی حدود ۳ درصد، هلند و انگلیس با سهم ارزشی بیش از ۲ درصد، سنگاپور با سهم ارزشی حدود ۲ درصد، روسیه، سوئد، ژاپن و بلژیک با سهم ارزشی بیش از یک درصد، برزیل و تایوان با سهم یک درصد و پاکستان ومالزی با سهم کمتر از یک درصد، بازار ایران را به کالاهای خود اختصاص داده‌اند.

🔸 واردات کالا به تفکیک گروه‌های اقتصادی نیز نشان می‌دهد کشورهای OIC معادل ۸ میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار کالا به ایران وارد کرده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۵۸ درصد رشد ارزشی داشته است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ۷ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار کالا را به ایران فرستاده‌اند که ۲۸ درصد رشد ارزشی را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرده است. کشورهای عضو PGCC نیز ۵ میلیارد و ۶۲۳ میلیون دلار کالا را به ایران وارد کرده که رشد ارزشی ۲۱ درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. کشورهای عضو ECO معادل ۲ میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار از کل واردات را به خود اختصاص داده است که حاکی از رشد ۱۸درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش است. از کشورهای عضو ASEAN هم در این مدت زمان معادل یک میلیارد و ۵۳۴ میلیون دلار واردات صورت گرفته و رشد ارزشی ۳۰ درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. کشورهای عضو CIS هم ۸۹۷ میلیون دلار کالا به ایران وارد کرده‌اند و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افت ۵۲ درصدی را تجربه کرده است. به علاوه در مدت زمان مذکور ۲۱ میلیون و ۲۰۲ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۲۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون دلار وارد کشور شده که ۶۰ درصد سهم ارزش واردات و حدود ۸۰ درصد سهم وزنی آن را به خود اختصاص داده است. همچنین ۲ میلیون و ۵۹۵ هزار تن کالای مصرفی به ارزش ۷ میلیارد و ۲۱۲ میلیون دلار وارد کشور شده که سهم بیش از ۱۹ درصد به لحاظ ارزش و سهم حدود ۱۰ درصد به لحاظ وزنی را به خود اختصاص داده است. همچنین از ابتدای امسال تا پایان فصل پاییز ۵۷۹ هزار تن کالای سرمایه‌ای نیز به ارزش ۵ میلیارد و ۵۹۸ میلیون دلار به کشور وارد شده است که دارای سهم ارزشی ۱۵ درصد و سهم وزنی بیش از ۲ درصد از کل واردات است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.