دیجیتال یا افست

با وجود تمام مزایایی که چاپ افست بر پایه ی آنها طی سالیان طولانی رشد و پیشرفت کرد و به جایگاه محبوبترین تکنیک چاپ میان متقاضیان دست یافت، چاپ دیجیتال مانند هر تازه وارد دیگر با پر کردن خلا های چاپ افست و ارائه ی خدماتی مدرنتر که پایه و اساس این نوع چاپ را تشکیل میدهد، توانست بخشی از بازار را مجذوب خود کرده و از آن خویش کند.

حال در نقطه ی فعلی بسیاری با این پرسش در گوشه ی ذهن خود کلنجار میروند که آیا چاپ دیجیتال میتواند افست کهنه کار را به گوشه ی رینگ براند؟

پاسخ این سوال گرچه کوتاه نیست ولی فقط به کمی نگاه فنی در فلسفه ی ظهور هر یک از این دو تکنیک بستگی دارد.

به جای برشمردن مزایا و معایب هریک به طور جداگانه ، به شکل تطبیقی هر دو را بررسی میکنیم.

1-از لحاظ هزینه:

هنگام انتخاب، اغلب هزینه هر کدام از تکنیک ها در گزینش آنها بسیار موثر است پس در انتخاب این دو فرآیند چاپ، هزینه نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی از بزرگترین مزایای چاپ افست لیتوگرافی این است که پس از راه اندازی، هزینه چاپ صفحه بسیار کم است. اگر چه سیستم نیاز بیشتری به زمان دارد تا آماده شود زیرا زمانی که صفحات چاپی در محل قرار گیرند و مطبوعات آماده اجرا باشند، صفحات شما در یک لحظه ای از خط تولید خارج می شود.

2-از لحاظ زمانبندی:

یکی از دلایل اصلی استفاده از چاپ دیجیتال، آن است که تکنیک های سریعی را ارائه می دهد. نسخه چاپی دیجیتال می تواند در فواصل زمانی کوتاه تنظیم شود بدون اینکه نیازی به چاپ صفحه چاپی باشد.این امر به شما امکان می دهد تا سریعا طراحی را پایان دهید و مرحله چاپ را شروع کنید. اگر شما عجله دارید که بروشور خود را بفرستید، آگهی ها یا کتاب ها را از چاپگرها بردارید، این روند مناسبی برای پیشبرد کارتان است.

3-از لحاظ تنوع کاغذ

انعطاف پذیری فرآیند لیتو افست اجازه می دهد انواع مختلف کاغذ برای تولید محصولات چاپ شده استفاده شود. شما می توانید از انواع مواد پوشش داده شده و همچنین بدون پوشش و بازیافتی انتخاب خود را داشته باشید. از کارت ضخیم، برجسته یا کاغذ سبک و ظریف، می توانید مواد مورد نظر خود را برای پروژه انتخاب کنید.

4-از لحاظ تغییرات واصلاحات در حین چاپ

با چاپ دیجیتال، می توانید ابتدا و یا در هر مرحله که بخواهید، کار را اصلاح و سپس چاپ کنید، و این نهایی ترین نسخه چاپی کارتان باشد و پس از آن پروژه مورد نظر تان توسط مشتری و تیم طراحی بررسی شود. حتی اگر کار خود را با چاپ افست، انجام میدهید، قبل از ارایه آخرین نسخه ،به خصوص در مورد آثار هنری که طراحی و تثبیت رنگ از اهمیت خاصی برخوردار است و لازم است قبل از پایان کار نسخه نهایی یکبار کاملا بررسی و پارآف شود تا رنگ‌ها آنگونه که باید در جای خود قرار گرفته باشند، آنگاه زمان آن فرا می‌رسد تا چاپ نهایی را انجام دهیم.

5-از لحاظ تنوع پذیری طیف رنگ ها

علاوه بر چاپ چهار رنگ چاپ افست، رنگ پنتون را می توان مورد استفاده قرار داد. اگر رنگی خاص برای چاپ لوگو مورد نظرتان نقش حیاتی دارد ، بهترین انتخاب چاپ افست لیتوگرافی است. دقت رنگ و کیفیت چاپ بالایی را از این نوع چاپ انتظار داشته باشد.

همانطور که در این بررسی مشاهده کردید در حقیقت این دو تکنیک مکمل هم هستند و نقاط ضعف یکدیگر را پوشش میدهند و تنها با توجه به ملاک های مختلف میتوان در مورد تکنیک متناسب با سفارش تصمیم گیری کرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.