ناظر چاپ

ناظر چاپ


یکی از محبوبترین زیرشاخه های حیطه کنترل کیفیت، فعالیت ناظران چاپ مخصوصا ناظران چاپ افست است.چناچه در تصورات شما ناظرچاپ یا چاپچی وظایف محدود و ساده ای دارد بهتر است همین حالا تصورات خود را به کلی فراموش کرده و با این مقاله همراه شوید.

نظارت و مدیریت کنترل کیفیت چاپ و کلیه اعمال و روندی که از مرحله طراحی گرافیک تا مرحله چاپ بروی دستگاه و ماشین آلات چاپ انجام میشود تا کیفیتی مطلوب از رنگ و ساختار تصویر به‌صورت استاندارد شده خلق گردد را نظارت بر چاپ مینامند. نظارت بر چاپ بخشی از سیستم کنترل کیفیت است که در مراحل چاپ باعث خروجی مطلوبی در تولید میشود. به فرد آموزش دیده و متخصصی که در تیم کنترل کیفیت وظیفه نظارت بر چاپ را دارد، ناظر چاپ یا چاپچی نامیده میشود.

ناظر چاپ بودن هم مسئولیت سنگینی است و هم چالش بزرگی به خاطر مسئولیت های سنگین این شغل بوجود می آورد.

صنعت چاپ دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد. می تواند بر دیگر صنایع نیز به صورت کاملا مستقیم تاثیر گزارد. پس نیاز است تا دقت بالایی در کلیه فرایند های چاپ به کار رود. برای این کار باید روی مراحل مختلف چاپ نظارت کافی انجام شود. عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند روی روند چاپ تأثیرگذار باشند بنابراین شناخت این عوامل اهمیت زیادی دارد. ناظر چاپ کسی است که وظیفه این نظارت را بر عهده دارد تا تمام مراحل به‌خوبی و درستی انجام شوند.

وحالا به سراغ مهم‌ترین مهارتهای ناظر چاپ میرویم:


– نظارت بر قالب‌بندی موضوعات چاپی
– آشنایی با روانشناسی رنگ و کاربرد آن در هنر
-آشنایی با روش‌های چاپ : چاپ ماخی- چاپ طلاکوب – چاپ افست و…
– آشنایی با ارگونومی
– توانایی تشخیص کیفیت عکس و اسلایدهای موضوعات چاپی
– توانایی تشخیص کیفیت کارهای لیتوگرافی
– توانایی تشخیص کیفیت صحافی فرم‌های چاپی
– توانایی هزینه‌یابی از فرایندهای چاپ
– توانایی اجرای مقررات و آیین‌نامه‌های شغلی و استانداردهای تضمین کیفیت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.