بسته بندی موادغذایی

با پیشرفت روزانه صنایع غذایی شیوه های محافظت و نگه داری از آنها طبق تقاضای مصرف کننده علمی تر و کارآمدتر شد. در همین راستا نگاه جدیدی به بسته بندی مواد غذایی ایجاد شده که همزمان در کنار حفظ و نگه داری از تازگی مواد، نمایش کاملی از طول عمر محصول و ویژگی های کیفیتی دیگر از طریق بسته بندی ارائه شود. این آغازی بر قدم گذاشتن در مسیر تولید بسته بندی های هوشمند بود.

تعریف دقیقی از بسته بندی هوشمند

بسته‌بندی هوشمند نوعی از بسته بندی در صنایع غذایی است که در نگاه اول وضعیت مواد غذایی بسته بندی شده یا محیط اطراف مواد غذایی را نشان می‌دهند . به طور اخص، بسته بندی هوشمند مواد غذایی شامل ارتباطات سیستم بسته بندی از طریق نظارت بر تغییرات محیط داخلی و خارجی و برقراری شرایط مواد غذایی بسته بندی شده می‌باشد.

بسته بندی هوشمند مواد غذایی به طور مستقیم برای افزایش طول عمر مواد غذایی عمل نمی کند، بلکه اطلاعاتی درمورد کیفیت غذا به ذینفعان زنجیره های عرضه مواد غذایی ارائه می‌دهد. برای مثال یک سیستم بسته بندی هوشمند میتواند به مصرف کننده تازگی یا منقضی شدن ماده غذایی را نشان دهد و از این طریق به مصرف کننده و یا تولید کننده اطلاع رسانی نماید.

کاربرد بسته بندی هوشمند به طور دقیق ضبط، تشخیص، سنجش، ردیابی، ارائه اطلاعات، بهبود کیفیت و هشدار دادن مشکلات داخلی یا خارجی محصول می‌باشد. این بسته بندی ها علاوه بر به تاخیر انداختن عوامل محیطی موثر بر مواد غذایی، روشی پویاتر را برای نگهداری محصول به کار می‌گیرند.

بسته بندی هوشمند

هدف اصلی بسته بندی هوشمند چیست؟

بسته بندی هوشمند در نظر دارد علاوه بر اهداف بنیادین یک بسته بندی استاندارد برای ایجاد حس بهتر در مصرف کننده هنگام خرید امکانات جدید را ارائه کند در این خصوص می توان به تعبیه سنسور های تشخیص دهنده سلامت ماده غذایی اشاره نمود که می توانند باعث افزایش اطمینان مصرف کننده از سلامت ماده غذایی شود.

همچنین در این زمینه می توان به بسیاری برچسب های هوشمندی اشاره نمود که با قرار گیری در محیط بسته بندی می توانند به صورت خودکار فعال شده و جایگزین بسیار مناسبی بجای چاپ تاریخ تولید روی محصولات می باشد که به راحتی قابل تغیر است.

به طور مثال می توان به طراحی برچسب هایی اشاره نمود که با قرار گیری در بسته حاوی گوشت قرمز با گذر زمان تغیر رنگ داده و در صورتی که تاریخ انقضا محصول برسد رنگ سنسور به شدت تغیر می کند و مصرف کننده از خرید آن خودداری می کند.

از جمله مزایای این روش نسبت به چاپ تاریخ تولید می توان به امکان دنبال کردن و بررسی دما و شرایط نگهداری محصول حین انبارش و بسته بندی اشاره کرد.

در این روش در صورتی که محصول تحت شرایط نامناسبی نگهداری شود و روند فساد آن تسریع شود زمان انقضای مصرف آن کمتر خواهد شد که در روش های قدیمی نمی توان این تغیرات را مشاهده کرد و مصرف کننده تنها می تواند به تاریخ تولید آن اکتفا نماید که آن هم قابل تغیر می باشد و بسیاری سودجویان می توانند به راحتی آن را تغیر دهند.

بسته بندی هوشمند

بسته بندی های هوشمند در انواع کلی

  • بسته بندی چاذب اکسیژن
  • بسته بندی آنتی باکتریال
  • بسته بندی کنترل کننده رطوبت
  • بسته بندی جاذب اتیلن
  • بسته بندی تنطیم کننده گازها
  • بسته بندی آزادکننده اتانول و سایر گازها
  • بسته بندی نشانگر تغییرات میکروبی

در مورد لیبل های درون قالبی بخوانید.

در مورد بسته بندی بلیستر بخوانید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.