⚠️ بانک مرکزی: استخراج بیت‌کوین، آری؛ خرید وفروش آن، خیر! | آیا بیت‌کوین یک ابزار پولشویی است؟ | اطلاعیه بانک مرکزی برخلاف پیش‌نویس خود درباره رمزارزهاست

💸 به زبان ساده ، پولشویی به عملی گفته می‌شود که شما رد یک پول را گم کنید، مخصوصاً اگر آن پول در حال رصد باشد. به این معنی که اگر شما ۱۰ میلیون تومان داشته باشید و با آن ۱ تن میوه بخرید و خیابان بعدی آن ۱ تن میوه را بفروشید، این میزان میوه ابزار پولشویی محسوب می‌شود چون در واقع رد پول با این عمل گم شده است و پول در حال رصد ( اصطلاحاً پول کثیف ) را با این روش شسته‌اید!

⁉️ آیا می‌شود گفت که میوه یک ابزار پولشویی‌ست و باید خرید، فروش، کاشت و نگهداری میوه توسط بانک مرکزی ممنوع شود؟

❗️جواب : با اطلاعیه اخیر بانک مرکزی، بله!

❓آیا بیت کوین ابزار مناسبی برای پولشویی‌ست؟

💬 برای دریافتن به این سوال، چند مثال در دنیای واقعی می زنیم. بیت کوین بر روی شبکه ی زنجیره ی بلوکی قرار دارد که در این زنجیره مشخص است که چه مقدار بیت کوین از چه والتی (کیف‌پولی) به چه والت دیگری رفته است.

1️⃣ مثلاً در سال های گذشته، صرافی های ارز دیجیتال ژاپنی ( mtgox ) و آمریکایی ( bitfinex و bitstamp ) و اروپایی هک شده‌اند و مقدار زیادی ارز دیجیتال مثل بیت‌کوین و اتریوم به سرقت رفته است.

💡ولی نکته‌ای که جالب است بدانید این است که رد این بیت‌کوین های سرقت شده به هیچ وجه گم نمی‌شود چرا که همیشه مشخص است که از چه آدرسی به چه آدرس‌هایی رفته است و این بیت کوین‌های به سرقت رفته که از هر کدام بیش از چند سال می‌گذرد یا هنوز در والت‌ها مانده و آن‌هایی هم که استفاده شده‌اند توسط اکسچنج‌ها ضبط شده است.

🧐 صرافی های ارز دیجیتال در دنیا این آدرس والت ها را در لیست سیاه قرار می‌دهند و هر مقدار بیت کوینی که به هر طرقی وارد یکی از حساب هایی که شناخته شود برسد، آن حساب مسدود می‌شود و جزئیات و مشخصات به پلیس کشور متبوع داده شده تا مشخص شود این بیت‌کوین طی این والت‌هایی که جابجا شده در قبال چه چیزی معامله شده است و در نهایت به نفر اصلی برسند.

2️⃣ کشورهای دیگر نظیر استرالیا یک قدم در این زمینه جلوتر هستند. هر کسی که معامله ارز دیجیتال می کند در سایت اداره گزارش تراکنش های مالی ( austrac ) ثبت می کند که مثلا ۱ بیت کوین در قبال ۱۲ هزار دلار استرالیا به آدرس والت x پرداخت کرده‌ام. به این صورت دولت استرالیا ضمن همکاری با صرافی‌های ارز دیجیتال بین المللی، گزارش‌های اظهاری مردم را نیز همواره به عنوان دیتابیس دارد.

💬 مثلاً فرض کنید اختلاسی در استرالیا شکل بگیرد، اولین نقطه که آن پول تبدیل به بیت کوین شده است توسط شخصی که دلار استرالیا را گرفته اعلام می‌شود که به چه آدرس والتی ارسال شده؛ بعد از آن رصد از روی شبکه بیت‌کوین انجام می شود. به هر حال یک روزی آن بیت کوین باید نقد شود، یا در یک پذیرنده (مثلا مغازه‌ای در ژاپن یا نیویورک که در قبال کالا ارز دیجیتال می‌گیرد یا یک صرافی ارز دیجیتال که عمل تبدیل انجام می دهد) تبدیل می شود و با توجه به شفافیت شبکه های مبتنی بر بلاکچین(زنجیره بلوکی) ، در نقطه ای که آن پول تبدیل به کالا یا پول سنتی می شود قابل شناسایی است.

❓پول نقد چطور ؟

🚨خطرناک ترین ابزار پولشویی، طلا و پول نقد هستند. به این صورت که هیچ ردی از نحوه معاملات آنها باقی نمی‌ماند و مشخص نیست در چه نقطه‌ای تبدیل به ارز دیگر شده یا مصرف شده اند.

📄 در مصوبه سی‌ام شورای عالی مبارزه با پولشویی، استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در بانک‌ها و صرافی‌ها (مراکز پولی و مالی) ممنوع شده است و ممنوعیتی برای مردم عادی وضع نشده است؛ ولی طبق اطلاعیه فعلی بانک مرکزی به نحوی اطلاع رسانی شده که برداشت می‌شود در آن مصوبه، عموم مردم از خرید و فروش منع شده اند.

🏦 بانک مرکزی، به جای ساماندهی صرافی های ارز دیجیتال داخلی و راه اندازی سامانه ثبت تراکنش ها و ایجاد تعامل با اکسچنج‌های بین المللی جهت استفاده و بهره وری بیش از پیش از این پدیده نوظهور که در شرایط فعلی تحریم‌ها نیز کمک شایانی به مردم و شرکت های کوچک و متوسط ( هم در زمینه استخراج و هم در زمینه نقل و انتقالات شرکت ها در امر صادرات و واردات ) می کند اقدام به اطلاعیه‌هایی در ممنوعیت و بیش از پیش زیرزمینی کردن این پدیده در ایران می کند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.