✳️ آیا می دانید چرا این روزها شاخص بورس نزولی است؟ آیا می دانید چرا ارز حاصل از صادرات باز نمی‌گردد؟ آیا می دانید واژگان پرطمطراق “پیمان سپاری ارزی” چیست؟ آیا می‌دانید چگونه در آینده نه چندان دور میزان صادرات غیرنفتی به صفر نزدیک خواهد شد؟ آیا تحریم های خارجی مسبب شرایط فعلی است ؟ و یا ندانم کاری های مسئولان و سیاست گذاری های ناقص، اقتصاد کشور را به لبه پرتگاه برده است؟

📝دکتر علی سعدوندی -اقتصاددان- در کانال خود نوشت:

📌نامه یکی از صادرکنندگان مظلوم بخش خصوصی را بخوانید تا بیشتر بر وضعیت نابسامان صادرات غیرنفتی واقف شوید.

♦️دستورالعمل امروز بانک مرکزی برای نحوه بازگرداندن ارز، قطعا آخرین حلقه از زنجیره تصمیمات اشتباه آقایان نیست.

🔹 بزرگواران کدام حمایت از صادرات را دارید که امروز به استناد آن دستور العمل صادر می کنید.

🔹 در این شرایط پر از ریسک که تامین کانتینر برای صادرات، مشکلات کشتیرانی، افزایش هزینه های لجستیک کوچکترین آن است دنبال چه هستید؟

🔹 موضوع واقعی که برای من تولید کننده خصوصی رخ داده است تعریف می کنم قضاوت با شما:

1⃣ حدود ۳ ماه پیش کانتینری را به مقصد A بوک کردیم. سه ماه کامل بلاتکلیف بودیم. دقیقا دو ساعت قبل از حرکت کشتی، خط کشتیرانی در ایمیلی به ما اعلام کرد که کشتی نمی‌تواند به مقصد A برود و به جای آن به کشور B می رود و از آنجا خودتان بار را زمینی انتقال دهید. قطعا هزینه های حمل زمینی را در اروپا می دانید. معادل ۵۰ درصد ارزش کالای صادراتی خود را باید هزینه حمل زمینی بدهیم. مانده ایم بین بدقولی با خریدار یا ضرر زیاد. نهایتا قبول کردیم. گفتیم ایرادی ندارد. تجارت را درازمدت نگاه کنیم. ولی اشتباه کردیم! چون امروز باید برویم ارز حاصل از آن را که تقریبا صفر است ولی در اظهارنامه گمرکی بیش از ده هزار یورو در کانتینر است به سامانه نیما بدهیم چون بخشنامه آقایان عطف به‌ماسبق شده است.

2⃣ محموله‌ای را به چین صادر کردیم. بانک انتقال دهنده پول، حساب مشتری ما را برای انتقال ارز خارجی بلاک کرد چون CO [گواهی مبدا] کالا ایران بود. ناگزیر با لطایف الحیل یوان گرفتیم با فاکتور داخلی چین که ارزش افزوده دار بود. حدود ۲۵ درصد پول ما از بین رفت. حال باید برویم معادل پولی که نیست به سامانه بدهیم.

▫️سخن آخر: کشتیرانی جمهوری اسلامی قیمت حمل را بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه می کند و هزینه حمل دریایی نیز نسبت به پارسال تا ۴ برابر افزایش یافته است.

▫️این یعنی بیش از ۱۵ درصد فاکتور اظهاری برخی کالاها هزینه حملی است که باید در خارج از کشور پرداخت نمایید یا با نرخ ارز محاسبه می شود. حال چگونه ۹۰ درصد ارز را به سامانه بدهیم.

❓جسارتا می‌دانید چه می کنید؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.