🔴 دو دلیل گرانی دلار/ دلار بالای ۵۰۰۰ تومان اصلا قابل توجیه نیست!

📌دکتر حسن حیدری عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی به تحلیل گرانی دلار پرداخت و توضیح داد که چرا دلار به بالای ۵۵۰۰ تومان رسیده است

🔹 موضوع خروج رئیس جمهور آمریکا از مساله برجام می تواند در افزایش نرخ دلار تاثیر گذار باشد چرا که صاحبان سرمایه و بخش خصوصی با توجه به عدم شفافیت لازم در خروج این کشور از برجام ممکن است در سرمایه گذاری های خود تردید کرده یا منابع مالی خود را متوقف نگاه داشته یا خارج کنند. اما در موضوع افزایش بودجه جاری دولت با توجه به اینکه اولین ماه سال نو را پشت سر می گذاریم این فرضیه تا حدودی صحیح نیست چرا که دولت در صورت نیاز به تامین بودجه خود این کار را باید از اواخر سال، یعنی اواخر سال جاری آغاز کند.

🔹 افزایش نرخ دلار می تواند بیانگر خروج سرمایه باشد چرا که کارآفرینان و سرمایه گذاران احساس امنیت اقتصادی ندارند بنابراین تا رسیدن به ثبات روانی ممکن است نسبت به سرمایه گذاری یا ورود سرمایه به کشور دچار تردید شوند.

🔸 قطعا افزایش نرخ ارز در زندگی روزمره مردم تاثیر دارد به نحوی که به خودی خود می تواند منجر به افزایش تورم شود. هر چند که در نگاهی خوش بینانه می توان گفت گران شدن کالای خارجی می تواند اقبال و رویکرد مشتری ایرانی را به خرید کالای ایرانی افزایش دهد! چرا که درآمدهای مردم ثابت است و افزایش نرخ دلار به معنای افزایش چند برابری قیمت کالاهای خارجی خواهد بود.

♦️متاسفانه موضوع چرایی افزایش نرخ دلار که امروز به بیش از ۵۵۰۰ تومان افزایش یافته بسیار مبهم است. شاید افزایش نرخ دلار تا ۵۰۰۰ تومان قابل تحمل بود اما افزایش بیش ازاین رقم به هیچ وجه قابل توجیه نیست. هر چند که در حال حاضر نمی توان به چنین سوالی پاسخ داد که چرا نرخ دلار سیر صعودی داشته است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.