رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران :

🔴دولت بیش از این بر سر راه توسعه صادرات سد نشود

رئیس کمسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: خواهانیم که دولت بیش از این سدی بر توسعه صادرات نشود و در این برهه حساس که حلقه تحریم در حال تنگ شدن است ضروری است که با تسهیل فضای کسب و کار به مبارزه با آثار مخرب تحریم بپردازیم.

عدنان موسی‌پور رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانیخبرگزاری فارس گفت: بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی در حالی توسط معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد که از یک طرف بسته با تاخیر تصویب شده و از طرف دیگر عملیاتی شدن آن توسط دستگاه‌های اجرایی، نیاز به زمان دارد که این تاخیر می‌تواند باعث کاهش اثر بخشی بسته مذکور شود.

وی افزود: از طرف دیگر لازم است تا عملکرد مشوق‌های سال 1396 مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه همراه با بسته حمایت از صادرات سال 1397 گزارش عملکرد این بسته در سال 1396 را نیز ارائه نماید.

رئیس اتاق مشترک ایران و قطر اظهار داشت: به نظر می‌رسد مشوق‌های در نظر گرفته شده در سال 96 نتوانسته محرک مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی باشد و رشد صادرات صورت گرفته در سال گذشته، کمتر ناشی از مشوق‌های هدفمند و بیشتر وابسته به افزایش قیمت‌های جهانی، تغییر ارزش کالاهای صادراتی و افزایش نرخ ارز بوده است.

موسی پور اظهار داشت: انتظار می‌رود دولت با ارائه استراتژی مناسب در حوزه تجارت خارجی، حمایت‌ها و مشوق‌ها را هدفمند و دقیق اختصاص دهد تا از توزیع رانت و حمایت‌های گسترده و بی برنامه مبتنی بر کلیاتی چون دانش بنیان بودن و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در امان بماند، زیرا استراتژی تجاری هدفمند می‌تواند تعیین کند چه کالاهایی باید با ارزش افزوده بالا صادر شود و چه کالاهایی نیازی به ایجاد ارزش افزوده برای صادرات ندارد.

وی اظهار داشت: در آخرین نشست کمیسیون توسعه صادرات پارلمان بخش خصوصی کشور با حضور پور ابراهیمی رییس کمیسیون توسعه اقتصادی مجلس، موضوع بخشنامه اخیر ارزی دولت از منظر صادرکنندگان با دقت و وسواس بسیار بررسی شد. کمیسیون توسعه اقتصادی مجلس و کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران، کاملا همسو و معتقد هستند؛ با وجود اینکه اقتصاد کشور در حال پرداخت هزینه‌های سنگین افزایش بی‌رویه ارز بوده و صد البته عدم توجه به فریادهای فعالان درد کشیده بخش خصوصی واقعی در زمان مناسب بستر ساز این هزینه‌هایی است که اقتصاد کشور می‌پردازد، اما همچنان فرصت باقیست تا این شرایط را به فرصتی فرا ملی در راستای اعتلای صادرات و سکوی پرش مبدل سازیم.

موسی پور اظهار داشت: البته این مهم در شرایطی قابل استحصال است که دولت از صدور انواع و اقسام بخشنامه‌های دست و پا گیر و ناهماهنگ با شرایط موجود کشور خود داری کرده و معافیت بی قید و شرط صادرکنندگان بخش خصوصی واقعی کشور از بخش‌نامه‌های اخیر ارزی را صادر کند و همچنین بازار ثانویه توسط دولت به رسمیت شناخته شود، تا فعالان واقعی بخش خصوصی بتوانند در شرایط تحریم با آزادی عمل بیشتری به جنگ آثار مخرب آن به ویژه تحریم‌های بانکی بروند.

این فعال اتاق بازرگانی گفت: خواهانیم که دولت بیش از این سدی بر توسعه صادرات نشود و در این برهه حساس که حلقه تحریم در حال تنگ شدن است ضرورتی اجتناب ناپذیر است که با تسهیل فضای کسب و کار به مبارزه با آثار مخرب تحریم بپردازیم و با ایجاد حلقه اتحاد دولت، بخش خصوصی و مردم فهیم با قدرت از پیچ و خم این بحران هم عبور کنیم.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.