🔷 پیشتازان تجارت یازده ماهه سال گذشته

دنیای اقتصاد – تحلیل آمارهای یازده ماه منتهی به بهمن ۹۶ حکایت از آن دارد که صنعتی‌ها همچنان پیشتاز صدور کالا در مدت زمان مذکور هستند و کالاهای واسطه‌ای نیز در واردات نقش اول را ایفا می‌کنند. صادرات کالاهای صنعتی هم به لحاظ وزنی رشد ۲۳ درصدی را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرده و هم به لحاظ ارزشی با رشد ۲۱ درصدی روبه‌رو بوده است.

پس از آن پتروشیمی بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده که ارزش صادرات در این بخش با افت بیش از ۴ درصد روبه‌رو بوده و وزن آن هم با افت بیش از ۶ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته مواجه شده است. میعانات گازی، محصولات کشاورزی، معدن و فرش و صنایع‌دستی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. ارزش صادرات فرش و صنایع‌دستی و معدن نسبت به‌مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته اما صدور محصولات کشاورزی با کاهش روبه‌رو بوده است. در مدت زمان مذکور، بیشترین صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای چین، امارات، عراق، ترکیه، کره‌جنوبی، هند، افغانستان، پاکستان، تایلند، اندونزی، تایوان، عمان، ژاپن، ترکمنستان، ایتالیا، هنگ‌کنگ، ویتنام، آلمان، آذربایجان و سوریه صورت گرفته است. از سوی دیگر براساس گزارش سازمان توسعه تجارت از واردات یازده ماه منتهی به بهمن ۹۶، ورود کالاهای واسطه‌ای چه به لحاظ وزنی و چه به لحاظ ارزشی، نسبت به کالاهای سرمایه‌ای، مصرفی و سایر کالاها بیشتر است. در این مدت زمان، سهم ارزشی کالاهای واسطه‌ای از کل واردات، حدود ۶۰ درصد و سهم وزنی آن بیش از ۷۷ درصد است. بنابراین ۲۶ میلیون و ۱۸۸ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۳۹ میلیون دلار در یازده ماه منتهی به بهمن ۹۶ به ایران وارد شده است. در همین مدت زمان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای مصرفی نیز به ارزش ۸ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار وارد شده که سهم ارزشی‌ آن از کل واردات بیش از ۱۸ درصد و سهم وزنی آن ۵/ ۸ درصد است. همچنین در کارنامه تجارت خارجی ایران در یازده ماه منتهی به بهمن سال گذشته، ورود ۷۷۲ هزار تن کالای سرمایه‌ای به ارزش ۷ میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار ثبت شده که نشان می دهد سهم این گروه کالایی به لحاظ ارزش حدود ۱۶ درصد و به لحاظ وزن بیش از ۲ درصد است.

سهم ارزشی سایر کالاها نیز از کل واردات بیش از ۶ درصد و سهم وزنی آن ۱۲ درصد است. چین، امارات، کره‌جنوبی، ترکیه، آلمان، سوئیس، هند، فرانسه، هلند، ایتالیا، انگلستان، سنگاپور، سوئد، روسیه، بلژیک، برزیل، ژاپن، تایوان، مالزی و اسپانیا نیز ۲۰ مبدا عمده واردات کالا به ایران است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.