🔷 مجلس درمقابل حذف عوارض حق پرچم مقابله می کند

🔸 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: چنانچه قرار باشد، عوارض حق پرچم حذف شود، مجلس شورای اسلامی قطعا در مقابل این موضوع مقابله خواهد کرد.

🔸 حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مانا با اشاره به اینکه حذف عوارض ده درصدی حق پرچم امکان پذیر نیست، اظهار داشت: در دنیا انواع مرز از جمله مرز زمینی، هوایی، دریایی و … وجود دارد که مرز دریایی به انواع متنوعی شامل رودخانه ای قابل کشتیرانی و غیرقابل کشتیرانی و مرزهای آبهای آزاد که خود به فلات قاره و غیرفلات قاره تقسیم می شوند و هر کدام دارای قوانین مربوط به خود هستند.

🔸 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: درآبهای آزاد یک مرز سیاسی و یک مرزاقتصادی وجود دارد، مرزسیاسی تا قبل از 1984 شش مایل برای هر کشور و و برای هر جزیره سه مایل و از سال 1984دو برابر شد که برای هر جزیره 6 مایل و هر کشور 12 مایل مرز سیاسی دارد. بنابراین حق پرچم یک مالیات دریایی محسوب می شود و زمانی که کشتی ها می خواهند وارد آبها و مرز سیاسی کشوری شوند واز آن کشور عبور کنند، باید پرچم آن کشور را بر روی عرشه به اهتزار درآورند و مبلغی را بعنوان عوارض دریایی پرداخت کنند. بنابراین حذف عوارض به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و در همه دنیا وجود دارد.

🔸 وی با اشاره به قوانین عبور از تنگه هرمز و جزیره تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی خاطرنشان کرد: در تنگه هرمز و بین سه جزیره تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی یک مرز سیاسی وجود دارد که آبراه بین المللی را پوشش می دهد و شناورهای سنگین، نفتکش های بزرگ و ناوگان های نظامی برای عبور از این منطقه باید پرچم ایران را افراشته و عوارض آن را بپردازند. بنابراین اگر قرار باشد عوارض حق پرچم حذف شود، مجلس شورای اسلامی قطعا در مقابل این موضوع مقابله خواهد کرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.