رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران خبر داد:
🔹 صادرات 950 ميليون دلاري خشكبار در 8 ماه

پنجمين نمايشگاه بين المللي خشكبار و آجيل با حضور معاون صادراتي وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه تجارت ايران، در اين مراسم مجتبي خسروتاج با اشاره به اهميت صادراتي محصولات كشاورزي گفت: طي هشت ماهه سال جاري در حدود 950 ميليون دلار صادرات در بخش خشكبار داشته ايم كه هر سال طبق معمول مهمترين محصول صادراتي در ميان خشكبار پسته است كه هرسال بين يك تا 1.2 ميليارد دلار از لحاظ ميزان در نوسان است.

وي صادرات خوب پسته درسال گذشته را از جمله مهمترين دلايل كاهش صادرات اين محصول در شش ماهه نخست سال جاري دانست و اظهار داشت: به علت داشتن بازار خوب در سال گذشته و صادرات غالب محصول توليدي، در شش ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل با كاهش 22 درصدي صادرات اين محصول مواجه بوده ايم كه اين كاهش در آذرماه سال جاري جبران شده است.

به گفته خسروتاج، باتوجه به اين كه در بقيه اقلام خشكبار داراي رشد بوده ايم پيش بيني مي‌شود تا پايان سال جاري كسري صادرات اين محصول جبران شود.

در ادامه اين مراسم، اسدالله عسگراولادي رييس اتاق بازرگاني ايران و چين با اشاره به اين كه خشكبار از مهترين اقلام صادراتي و تاريخي كشور ماست اذعان كرد: توليد سالانه محصولات كشاورزي كشورمان معادل 117 ميليون تن است كه از اين آمار 30 ميليون تن شامل محصول باغات است و خشكبار بخشي از اين محصولات را تشكيل مي دهد. به گفته وي، در هر سال دو ميليون تن صادرات خشكبار به خارج از كشور داريم.

عسگر اولادي دربخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين كه خرما از جمله اقلام خشكبار است كه صادرات موفقي دارد اذعان كرد: سالانه دو ميليون تن خرما توليد مي شود كه از اين تعداد 200 هزار تن صادر شده و مابقي به مصرف داخل مي رسد.

رييس اتاق بازرگاني ايران و چين با بيان اين كه پس از خرما، مهمترين محصولي كه طرفداران زيادي در بازارهاي صادراتي دارد پسته است گفت: در هر سال 250 هزار تن پسته در كشور توليد مي شود كه بين 150 تا 160 هزار تن صادرات داريم.

وي ادامه داد: در 9 ماهه سال جاري در حدود 175 هزار تن پسته صادر كرديم و 70 هزار تن هم طي شش ماه آينده صادرخواهيم كرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.