این روزها داستان تکراری نوبت چاپ برای کتاب هایی که در صف طولانی انتظار قرار گرفته اند و کمبود کاغذ و گرانی آن بلای جان صنعت شده است. بد ماجرا اما زمزمه های افزایش قیمت کاغذ است که دردی جدید نیست اما هنوز هم میتواند رکود موجود را سنگین تر کند.

حسین گلدوست پیرامون تاثیر تسهیلات و در نظر گرفته شده و تعرفه فرهنگی برای حوزه نشر گفت: صنعت نشر به خاطر چالش‌های متعدد خصوصا در حوزه اقتصادی با بحران‌های بزرگی روبرو شده و هر چه زمان می‌گذرد مشکلات بیشتر می‌شود چنانچه تسهیلات خصوصا ارائه کاغذ دولتی انجام شود شاهد بهبود شرایط نشر خواهیم بود.

وی در همین راستا ادامه داد: بزرگترین و مهمترین چالش گرانی قیمت کاغذ در حوزه نشر است گفت‌وگو‌های من با ناشران بزرگ مانند انتشارات امیرکبیر نشان می‌دهد که کتاب‌های ارزنده وجود دارند که در نوبت چاپ قرار گرفته‌اند، ولی به دلیل عدم وجود شرایط و کاغذ کافی هنوز منتشر نشده اند.

ضرورت تزریق کاغذ به ناشران

گلدوست در همین راستا ابراز کرد: تزریق کاغذ به ناشران می‌تواند آنان را برای مدتی پابرجا نگهدارد و جانی دوبار به حوزه نشر دهد، اما باید در نظر داشته باشیم که ارائه کاغذ دولتی نیز برای مدتی تاثیرگذار خواهد بود به عبارت دیگر همانند یک چسب زخم عمل خواهد کرد و برای حل مشکل اصلی باید تدابیر راه گشا در نظر داشت. وجود کارخانه‌های کاغذ سازی و استفاده از ظرفیت‌های آنان قیمت این کالای استراتژیک را در بازار نشر تخت تاثیر قرار داده و در عین حال پشتوانه‌ای برای تامین کاغذ داخلی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به بازار عرضه و تقاضا تاکید کرد: تا زمانی که بازار عرضه و تقاضا برای کتاب در حالت تعادل قرار نگیرد ما شاهد نوسانات قیمت کاغذ و حتی در برخی موارد کمبود این کالا در عرصه نشر خواهیم بود لذا لزوم توجه به فراهم کردن فضای مناسب جهت تولید و تامین کاغذ مورد نیاز فرهنگ و نشر امری مهم بشمار می‌رود. صنعت نشر برای تولید فرهنگ و کتاب نیازمند فعالیت امن بدور از هر گونه نوسان کاغذ در بازار است.

چالش گرانی قیمت کاغذ و لزوم ثبات قیمت


این پژوهشگر پیرامون قیمت مواد اولیه و چالش گرانی قیمت کاغذ در بازار بیان کرد: نشر از جمله صنعت‌هایی است که ثبات قیمت مواد اولیه آن در بازار نقش مهمی را بازی می‌کند آسودگی خیال ناشر در سرمایه گذاری و اطمینان از بازگشت سرمایه زمینه را برای فعالیت‌های فرهنگی باز خواهد کرد. ابعاد آرامش در حوزه نشر چرخه فعالیت در این صنعت را به گردش وادار می‌کند در این میان نویسنده نیز با طیب خاطر بیشتری اقدام به فعالیت و پژوهش کرده در نتیجه کتاب‌هایی که منتشر می‌شود از کیفیت بهتری بر خوردار خواهند بود. چالش گرانی قیمت کاغذ یکی از موارد مهمی است که ناشران را با مشکل مواجه کرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.