قیمت کاغذ

قیمت کاغذ مدتهاست که مانند استخوانی در زخم کهنه ی مشکلات و مسائل فراوان فعالان چاپ و نشر فرو رفته ولی با وجود تمامی نوسانات هنوز هم در سایه ی همت ناشران و بسیاری از واردکنندگان چرخ های صنعت میچرخد. حالا چند روزیست که گمانه زنی در مورد آینده ی قیمت کاغذ باز هم تشویش و نگرانی اهالی صنف را چندین برابر کرده و همان اندک امنیت که احساس میشد را تهدید میکند.

به گزارش چاپ و نشر آنلاین، بازار و قیمت کاغذ از ابتدای سال جدید با نوسانات زیادی همراه بود. نخستین روزهای کاری سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت‌‌ تا بندی ۷۵۰ هزار تومان، موجب نگرانی زیاد ناشران و دست‌اندرکاران حوزه نشر شد و فعالیت بسیاری از موسسات نشر را تحت تاثیر خود قرار دارد.

افزایش قیمت جهانی کاغذ یکی از دلایل گران شدن کاغذ بود و برخی رفتارهای سودجویانه در بخش واردات و فروش هم شرایط را تشدید می‌کرد؛ اما به‌مرور طی ده روز اخیر، قیمت کاغذ چاپ و تحریر، سیر نزولی پیدا کرده است و این‌روزها بازار در ثبات نسبی به سر می‌برد.

نگاهی به قیمت‌ کاغذ چاپ و تحریر در بازار نشان می‌دهد که هر بند کاغذ ۷۰ گرمی ۱۰۰ در ۷۰ امروز (سه‌شنبه 28 اردیبهشت) در بازار به بهای ۵۹۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و هر بند کاغذ ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز ۴۹۰ هزار تومان قیمت دارد. این درحالی است که قیمت این دو نوع کاغذ در روزهای ابتدایی سال به ترتیب به بندی ۷۵۰ و ۶۵۰ هزار تومان هم رسیده بود.

خوشبختانه عرضه بیشتر از تقاضاست اما…

حسن میرباقری، رییس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در این زمینه به ایبنا گفت: اکنون بسیاری از واردکنندگان به دلیل عدم تقاضا در بازار و مسایل کرونا کاغذ چاپ و تحریر، گلاسه و مقوای خود را به ضرر می‌فروشند و نبود مشتری و کم بودن حجم سفارشات شرایط کار را برای آن‌ها سخت کرده است.

وی افزود: الان عرضه کاغذ بیشتر از تقاضا است هرچند میزان کاغذی که الان به کشور وارد شده نسبت به سال‌های قبل در همین زمان خیلی کمتر است؛ اما رکود کنونی در صنعت نشر موجب شده است که قیمت کاغذ کاهش داشته باشد.

میرباقری با بیان اینکه اکنون کاغذ به مقدار کافی در انبارها وجود دارد، توضیح داد: بازار راکد است اما عده‌ای هنوز معتقدند که قیمت کاغذ بالا است؛ درحالی که کاغذ و مقوا از معدود کالاهایی در کشورند که قیمت آن‌ها نسبت به سال گذشته -اواخر سال گذشته- تفاوتی نداشته است.

وی با اشاره به همکاری واردکنندگان کاغذ با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، عنوان کرد: از واردکنندگان خواسته شده بود که کاغذ وارد کنند و این‌کار انجام شد اما الان به دلیل نبود تقاضا در بازار امکان فروش از بین رفته است و به‌نظرم دلیل پایین آمدن تقاضا، رکود اقتصادی است.

میرباقری همچنین درباره آینده بازار کاغذ گفت: ما از واردکنندگان خواسته‌ایم که کاغذهای مختلف را وارد کشور کنند تا اگر تقاضا باشد، بتوانیم به آن‌ها پاسخ دهیم. از سوی دیگر در زمان انتخابات نیز با بحران روبه‌رو نشویم و در این زمینه امیدوارم وزارت صمت و بانک مرکزی نیز همکاری لازم را در این کار داشته باشند.

قیمت کاغذ
نرخ کاغذ روبه بالاست!


ابوالفضل روغنی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه مصرف سالانه کاغذ چاپ و تحریر در طول سال حدود ۳۸۰ هزار تن است، گفت: متاسفانه تولید این کالا در کشور به هزاران دلیل که پیش از این بارها گفته‌ام، به کمترین حد تولید خود رسیده است و آنچه که مسلم است تعیین قیمت کاغذ تحریر رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد.

وی ادامه داد: اوایل سال که قیمت‌ها افزایشی بود به دلیل بالا بودن نرخ ارز بود و اکنون که قیمت‌ها پایین آمده است نیز شاهدیم که ارز کاهش داشته است هر چند من معقتدم که این کاهش سیاسی و روانی است و خیلی منطقی نیست.

فارغ از همه ی تئوری های مطرح شده شما چه پیش بینی از آینده ی بازار کاغذ دارین؟

برای دیدن جدیدترین تعرفه های چاپی کلیک کنید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.