صنعت چاپ و نشر

به گفته ی بزرگان صنعت چاپ، با وجود مقاومت همکاران باید گفت صنعت چاپ ما رو به ورشکستگی میرود و این مسئله فقط به تهران اختصاص ندارد و همه ی کشور را در برمیگیرد. صنعت چاپ در هیچ یک از حوزه ها حال و روز خوبی ندارد ولی در بخش نشر میتوان گفت کاملا در حال ورشکستگیست! که یکی از عوامل غیر قابل انکار آن بازار سیاهی است که برای عرضه ی مواد اولیه چاپ به راه افتاده و هر روز هم متاسفانه گرمتر میشود.

این پیشکسوت چاپ در ادامه گفت: با ظهور و رواج هر چه بیشتر فضازی مجازی حوزه ی تبلیغات هم به زودی به نشر میپیوندند. کاتالوگ‌ها و بروشورهایی که در بخش تبلیغات چاپ می‌شد جای خود را به تبلیغات در فضای مجازی داده است و صنعت چاپ در این حوزه نیز بخت و اقبال چندانی ندارد.

چاپخانه
آینده دارترین حوزه برای فعالیت در صنعت چاپ

اکنون تنها بخشی که صنعت چاپ هنوز امکان نفس کشیدن در آن را دارد حوزه بسته‌بندی داشت و کسانی که می‌خواهند در این رشته کاری فعال باشند باید انرژی خود را روی صنعت بسته‌بندی متمرکز کنند.

وی درباره میزان سفارش‌های چاپی در استان تهران اظهار داشت: در حال حاضر سفارشات کاری در این استان از 100 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کرده است. اعتراف می‌کنم که بنده در حال حاضر با 20 درصد توان مجموعه‌ام مشغول به کار هستم.

یادآری از روزهای پر رونق صنعت

ما در گذشته سفارش‌هایی از کشورهای همسایه داشتیم؛ به طور مثال چاپخانه ما از عراق سفارشات خوبی دریافت می‌کرد اما در یکی دو سال اخیر این سفارش‌ها قطع شد، یکی از دلایل این موضوع آن است که این کشورها خودش دستگاه‌های جدیدی وارد کرد و از واردات بی‌نیاز شده‌اند، در ثانی ما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی درزمینه‌ی واردات مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم و حتی نمی‌توانیم پول حواله کنیم، در مرزها نیز برای صادرات کالا با انواع و اقسام درگیری‌ها مواجه هستیم.

این چاپخانه‌دار تهرانی در پایان افزود: ما در صنعت چاپ استان تهران نیاز به حمایت داریم. اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به همراه متولی چاپ این استان باید با کمک یکدیگر در جهت حل مشکلات این حوزه وارد عمل شوند. باید برای چاپخانه‌داران در خصوص تهیه مواد اولیه سوبسیدهای ویژه‌ای در نظر بگیرند و دست دلالان را از بازار مواد اولیه صنعت چاپ به‌ویژه در بخش تهیه کاغذ، کوتاه کنند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.