قیمت کاغذ

هر صنفی برای مدیریت منابع اولیه چه از نظر مالی و چه از نظر الگوی مصرف تمهیدات خاص خود را می اندیشد، حال آنکه چاپخانه داران با توجه به رویه ی عملی و حرکتهای پیشگامانه در مسیرهای درست تر همیشه به شکل خودجوش باعث پدید آمدن الگوهای کارآمد در هر زمینه ای بودند. سوال اینجاست که چه کنیم تا حمایت از محیط زیست از چاپخانه ی ما آغاز شود؟

سر سلسله دار مصرف انرژی-مایه حیات

بیشترین موارد احتمالی مصرف آب در صنعت چاپ شامل شست و شو، آبکشی، آبپاشی، عنصر تشکیل دهنده محصولات تولیدی، سیستم های تهویه مطبوع و دیگ بخار می شود. با کارآمدتر شدن آب مصرفی، به منافع قابل ملاحظه ای می توان دست یافت که صرفه جویی در موارد زیر از جمله آنها است:

صرفه جویی در هزینه های آب، دفع و تصفیه فاضلاب، تعمیر و نگهداری. هزینه آب تنها به هزینه خرید آن محدود نمی شود، بلکه هزینه های هدایت، گرمایش، انبار، تصفیه و تخلیه آن را نیز در بر می گیرد.
مصرف انرژی، هزینه های انرژی و آب در غالب موارد از یکدیگر جدایی ناپذیرند. برای نمونه کاهش میزان مصرف آب گرمی که در پاکسازی بکار می رود، به ذخیره هزینه های گرمایش می انجامد.
ضایعات، غالباً تصفیه فاضلاب به تولید ضایعات پیش بینی شده ای منجر می شود که برطرف نمودن آنها با هزینه هایی همراه است.

کاهش مصرف انرژی با تغییر الگوهای مصرفی چاپخانه

بسیاری از فرآیندهای چاپ نیازمند مقادیر زیاد گرما و میروی مکانیکی است که بخش عمده ی آنها از طریق گاز طبیعی، سوخت های نفتی و همچنین برق تأمین میشود. بهینه سازی مصرف انرژی محور تلاش هایی است که برای کاهش میزان انرژی لازم در تولید محصولات و ارائه خدمات انجام می گیرد.

بخش عمده ای از پیشرفت های صورت گرفته در بهینه سازی مصرف انرژی به میانجی کاربرد فن آوری برتر یا فرآیند تولیدی کارآمدتر حاصل آمده اند. انگیزه های متعدد برای پیشروی در بهینه سازی مصرف انرژی وجود دارد. کاهش مصرف انرژی، موجب کاهش هزینه های انرژی می شود و اگر صرفه جویی در انرژی به جبران هزینه های اضافی بینجامد که از کاربرد فن آوری برتر انرژی ناشی می شود، در این صورت می تواند صرفه جویی در مخارج مالی را برای مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد. بعلاوه می توان کاهش مصرف انرژی را راه حلی کلیدی برای مسئله کاهش انتشار گازهای گلخانه ای قلمداد کرد.

مدیریت سر و صدای محیطی

به منظور بهبود مدیریت سر و صدای محیط:

پیرامون محل کار خود و محوطه همجوار آن قدم بزنید تا سر و صدای ناشی از فعالیت های کاری خود را ارزیابی کنید، به ویژه همهمه ها یا اصوات سرسام آوری را در نظر بگیرید که از واحدهای مستقر در خارج یا پشت ساختمان شما به گوش می رسند و ممکن است از داخل بنا قابل توجه نباشند.
با همسایه های خود تماس بگیرید، یک ارتباط کاری را رقم بزنید تا اگر بعدا در ارتباط با فعالیت های شما مسئله ای پیش آمد، آن مسئله به سهولت قابل شناسایی باشد.چاپخانه در مسیر حفظ محیط زیست
در نظر داشته باشید که ممکن است میزان سر و صدای جاری در محیط، پس از ساعات کاری تقلیل یابد و از این رو شاید سر و صدای فعالیت شما به گوش همسایگان بلندتر برسد.
راه کارهای کاهش سر و صدا، از قبیل استفاده از حفاظ یا عایق برای تجهیزات و دستگاه های پر صدا را در نظر آورید.
تجهیزات پر سر و صدا را در جایی دور از ورودی ساختمان قرار دهید.
زمانی که دستگاه تازه ای می خرید، جویای موارد کم صدا باشید.
از کاربرد زنگ های فرعی برای تلفن، یا استفاده از بلندگوها پرهیز کنید.

مدیریت آلاینده های هوا
مجموعه طرح های پیشنهادی کمیسیون اروپا برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، شامل کاهش مقادیر گاز گلخانه ای به دست کم 20 درصد تا سال 2020 (در مقایسه با میزان آنها در سال 1990) می شود. صنایع اروپایی سهم عمده ای در نیل به این هدف دارند. چاپخانه در مسیر حفظ محیط زیست

ترکیبات آلی فرار را به حداقل برسانید
عملیات چاپ را با عملیاتی جایگزین کنید که در آن حلال های کمتری به کار می رود. برای مثال چاپ خشک از میزان انتشار وی اسی ها می کاهد زیرا به مواد شیمیایی کمتری نیاز دارد.
در حفظ تجهیزات چاپ بکوشید.چاپخانه در مسیر حفظ محیط زیست
غلتک های جوهر را پاک کنید و در شرایط مناسب نگاه دارید.
پس از استفاده از چاپگر بلافاصله صفحه های پرس را تمیز کنید تا از انباشت جوهر، گرد و پرز کاغذ جلوگیری کرده باشید.
کاهش مصرف انرژی، موجب کاهش هزینه ای انرژی می شود و اگر صرفه جویی در انرژی به جبران هزینه های اضافه ای بینجامد که از کاربرد فن آوری برتر انرژی ناشی می شود، در این صورت می تواند صرفه جویی در مخارج مالی را برای مصرف کنندگان به دنبال داشته باشد .

کاهش سایر آلاینده های هوایی
گرد و غبار را کنترل و خاک روبی کنید. دفع گرد کاغذ و پودرهای چاپ کیفیت هوای داخل اتاق را بهبود خواهد بخشید.
دقت کنید در دستگاه سرمایشی و تهویه مطبوع شما از گازهای کلروفلور و کربن ها استفاده نشده باشد. در صورت استفاده، مطمئن شوید این دستگاه به شکل مطلوبی نگهداری می شود. بی توجهی در قبال نشر این گازها در محیط زیست، قانون شکنی به شمار می رود. گازهای کلروفلور و کربن های بکار رفته در دستگاه سرمایشی و تهویه مطبوع خود را با فریون مطلوب برای زیست بوم ( مثل آر 410 ) جایگزین کنید.
خاموش گرهای خانگی آتش از نوع بی سی اف را تعویض نمایید.
ضایعات را نسوزانید. سوزاندن هرگونه زباله خانگی از قبیل کاغذ، حلال ها یا چوب، تجاوز به قانون تلقی می شود.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.