رطووبت چاپخانه

در مورد اندازه گیری دما و رطوبت چاپخانه و اهمیت آن با هم صحبت کردیم. همچنین گفتیم که علت اصلی لزوم رطوبت رسانی به کاغذ و مرکب چه است و همینطور بررسی کردیم که در صورت کم بودن رطوبت کدام تکنیک های چاپی بیشتر لطمه میبینند. بعد از آن به بررسی برخی مشکلات رایج چاپ پرداختیم که در نگاه اول به نظر می آمد از قطعات چاپی ناشی میشوند، در حالی که همه ی مشکلات به یکجا ختم میشد، دما و رطوبت چاپخانه!

رطوبت چاپخانه

حال که نمیتوان نقش رطوبت در رنگ پذیری کاغذ و همینطور بر کیفیت خروجی چاپ را نادیده گرفت بهتر است سوال اصلی را مطرح کنیم:

در هر چاپخانه صرف نظر از تکنیک چاپی میزان مطلوب دما و رطوبت چاپخانه چقدر است؟

بهترين رطوبت را براي چاپخانه رطوبت سرد است ،چون رطوبت گرم به خاطر سبك‌تر بودن هواي گرم به بالاي سالن مي‌‌رود، در حيطه فعاليت چاپخانه قرار نمي‌‌گيرد.

رطوبت 65-60 درصد ، اندازه كاغذ را حفظ كرده ، هوا را تميز نگه مي‌‌دارد و براي چاپخانه ايده‌آل است میزان رطوبت در چاپ افست و سيلك اسكرين تفاوت چنداني ندارد البته اين درصد در مناطق مختلف بايد تعريف شود.

همچنین دماي ‌محيط ‌در ‌سالن ‌چاپ ‌بين ‌21 ‌تا ‌23 ‌درجه ‌سانتي‌گراد ‌با ‌تلرانس ‌1+ ‌درجه‌ و ‌رطوبت ‌نسبي ‌آن ‌45% ‌الي ‌50% ‌با ‌تلرانس ‌5%+ ‌تعيين ‌شده ‌است.

در چاپخانه بیشتر از چه نوع رطوبت سازهایی استفاده میشود؟

در چاپخانه ها بیشتر از رطوبت سازهای التراسونیک بهره گرفته میشود. این نوع رطوبت سازها با امواج مافوق صوتی مه سرد ایجاد نموده به بدین ترتیب رطوبت محیط را افزایش می دهند. رطوبت سازهای التراسونیک قدرت بسیار بالایی در افزایش رطوبت محیط های سربسته دارند. این نوع مه سازها در ظرفیت های مختلفی تولید میشوند.

به خاطر داشته باشید که از مه پاش های نازلی و سیستم فوگرهم می توان برای تأمین رطوبت چاپخانه استفاده کرد. این نوع مه پاش ها نیز آب به صورت پودر از نازل ها با فشار بالا خارج میکنند. ذرات پودری آب تمایل زیادی به جذب گرمای محیط دارند. این ذرات پودری با جذب گرما، تبخیر شده و در نتیجه رطوبت نسبی هوا را افزایش می دهند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.