چاپ یووی

گرچه این روزها با پیشرفت متدهای چاپی تنوع بیشتری پیش روی چاپخانه‌‍داران به عنوان تکنیک‌های چاپی قرار دارد ولی هنوز هم تکنیک چاپ یووی و همچنین انواع پوشش‌های یووی از لحاظ جلوه و قابلیت‌های گوناگون همچون خشک شدن سریع ، هیچ رقیبی در میان همتایان خود ندارند و عملا چشم پوشی کامل از موارد مصرف آنها امری غیر ممکن برای مصرف کنندگان حرفه‌ای می‌باشد.

تعریف یووی به طور ساده

یووی UV روکش پوششی شفافی است که به منظور محافظت از مقوا و رنگ چاپ شده روی مقوا استفاده می‌شود. علت استفاده از نام یووی برای این ماده این است که به وسیله اشعه یووی خشک می‌شود. عملیات یووی باید بلافاصله پس از چاپ انجام ‌شود. تا طی مراحل عملیات پس از چاپ از رنگ چاپ شده روی مقوا محافظت نماید.

اساسی‌ترین تفاوت چاپ افست با یووی

چاپ پوشش یووی با دستگاه‌های چاپ افست انجام می‌شود. تنها تفاوت دستگاه‌های چاپ افست و چاپ یووی UV این است که در دستگاه چاپ یووی لامپ یووی بعد از سیلندر هدایت کننده شیت چاپی به خارج از دستگاه، نصب شده است.

انواع یووی را بشناسیم…
  • یووی مات
  • یووی براق
  • یووی تخت
  • یووی برجسته
  • یووی موضعی
تفاوت های اساسی میان یووی تخت و یووی موضعی

از منظر تکنیکی یووی تخت کل شیت چاپی را به صورت یکپارچه پوشش می‌دهد اما طی پروسه یووی موضعی بخش یا بخش‌هایی از شیت چاپی که می‌تواند لوگو، تصویر یا حتی نقشی بدون رنگ باشد، زیر پوشش یووی UV قرار می‌گیرد.

نکته ی مهمی دیگری که باید آن را در نظر گرفت این است که چاپ پوششی یووی موضعی، نیازمند تهیه زینک جداگانه بر اساس طرح یووی موضعی است. و لازم است بین ۵۰ الی ۱۰۰ برگ شیت چاپی اضافی برای تنظیم دستگاه و تایید نهایی اپراتور در نظر گرفته شود.

اگر از یووی به عنوان یووی UV موضعی استفاده می‌شود، لزوما باید براق باشد چرا که چشم بتواند با کمک رفلکس نور تفاوت بین سطوح روکش شده و روکش نشده را تشخیص دهد، اما در فرآیند یووی تخت اینکه یووی براق و یا مات باشد تفاوت تکنیکی ندارد بلکه کاملا سلیقه‌ای است.

سازگاری ورنی یووی با انواع مرکب چگونه است؟

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.