ورنی یووی

یکی از انواع پوشش های چاپ است که قبلتر در مورد آن صحبت کردیم. باید بدانید فلسفه نامگذاری یووی به دلیل استفاده از لامپ اشعه ماورابنفش برای خشک کردن سریعتر آن است . در حال حاضر استفاده از پوشش یووی در صنعت چاپ و بسته بندی به علت مزایای فراوان آن بسیار مرسوم و پرطرفدار است.

پوشش UV معمولا به صورت یک لایه برجسته و براق بر روی سطح چاپی قرار می‌گیرد. با توجه به مواد مصرفی برای این نوع پوشش، یک روکش مات یا براق فراهم می‌شود. البته نوع مات آن به دلیل هزینه بالا و زمان زیادی که نیاز دارد به ندرت استفاده می‌شود. به صورت معمول در اکثر کارهای چاپی همچون کارت ویزیت به منظور افزودن جلوه بصری زیباتر از هر دو پوشش مات و براق استفاده می‌گردد.

ورنی یووی شامل حامل‌ها، تینرهای واکنشی و فعال‌کننده‌های نوری است. این ورنی هنگامی که در معرض تابش نور یووی قرار می‌‌گیرد سخت شده (Cured) و خشک می‌‌شود.

هدف اصلی از انجام یووی روی سطح چاپ چیست؟

معمولا ورنی یووی علاوه بر به وجود آوردن جلوه بصری جذاب و افزودن به زیبایی ظاهری کار،پوششی مقاوم و محافظ در برابر عوامل فرسایشی بیرونی برای چاپ به وجود می آورند و نتیجتا هر دوی این موارد را میتوان به عنوان علل اصلی استفاده از یووی در نظر داشت.

از لحاظ فنی یووی به چند دسته تقسیم میشود؟

درست است که این پوشش چاپی از انواع مات و براق تشکیل شده است،ولی به جز این نوع دسته‌بندی نوع دیگری نیز وجود دارد که با توجه به سطح پوشانندگی آن نام‌گذاری شده است. یو.وی سیلندری تخت و یو.وی موضعی برجسته .

– یووی سیلندری تخت
در این روش مانند پوشش ورنی، سطح چاپی که همان کاغذ یا مقوا است را از توری سیلک اسکرینی که حاوی مواد UV است (و یا غلطک UV بدون فیلتر) عبور داده و تمام کاغذ را آغشته به UV می‌کنند. در این حالت پس از عبور از خشک‌کن، سطح چاپی مورد نظر با مواد یو.وی پوشانده می‌شود.

– یو.وی موضعی برجسته
یو.وی موضعی نوع دیگری آن است که با کلیشه مجزا بر روی سطح چاپی قرار گرفته و برخی از نقاط طرح را برجسته‌تر می‌کند. بدین معنا که بخشی از طرح را که می‌توان با افزودن سطح براق و برجسته به آن‌، موجب ایجاد جذا‎بیت بیشتری در آن شد را انتخاب کرده و طی فرآیند چاپ با افزودن رنگ مورد نظر به آن بخش و عبور از اشعه ماوراء بنفش، به محصول چاپی با یو.وی موضعی دست یافت. این لایه برجسته باعث می‌شود که حالت سایه‌روشن و براق بر روی سطح دیده شود که موجب جذابیت خاصی در محصول چاپی می‌گردد. در صنعت تجاری از یو.وی موضعی بیشتر برای نمایان کردن قسمت‌های مهم محصول چاپی همچون نام تجاری، لوگو و… استفاده می‌شود.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.