کاغذ

این روزها صاحبان صنایع و متصدیان اصناف در لیست ورزانه ی بررسی بازار علاوه بر قیمت ارز و سکه ، قیمت کاغذ را هم گنجانده‌اند و صد البته بر هیچ کس پوشیده نیست که مصائب کاغذ اگر بیش از ارز و سکه بازار را به چالش نکشد ،تاثیرگذاری اش کمتر نخواهد بود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با حضور در برنامه “گفتگوی ۱۸:۳۰” شبکه خبر با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر کاهش مصرف کاغذ گفت: از حدود ۵ سال پیش تاکنون مصرف روزانه کاغذ کشور، از ۱۳۰ به ۳۰ تا ۴۰ هزار تن رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات بازار کاغذ افزود: هم‌اکنون حدود ۴۰ هزار تن کاغذ روزنامه و حدود ۳۸۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر نیاز داریم.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا بیان کرد: در کشور برای تولید ۱۵۰ هزار تن کاغذ تحریر ظرفیت‌سازی شده است و باید حدود ۲۳۰ هزار تن واردات کاغذ تحریر داشته باشیم. آقای وزیر در مصاحبه اخیر از افزایش ظرفیت تولید کاغذ در ۲ سال خبر دادند که بنده معتقدم اگر چنین عزم و اراده‌ای در کشور وجود داشته باشد این کار شدنی است؛ ولی نه در ۲ سال بلکه برای تحقق این امر حداقل به ۵ سال زمان نیاز داریم.

قیمت کاغذ

قیمت بالا یکی از مشکلات بازار کاغذ
علیرضا بختیاری رئیس انجمن روزنامه‌های غیردولتی با بررسی دلایل و پیامدهای افزایش قیمت کاغذ گفت: متأسفانه کاغذ در بازار موجود نیست و اگر هم موجود باشد قیمت آن بسیار بالاست و توجیح اقتصادی ندارد.

وی افزود: ممنوعیت واردات بدون انتقال ارز و تعلل در تخصیص ارز نیمایی برای واردات کاغذ، سبب ایجاد وقفه‌ای حدودا پنج ماهه در واردات کاغذ شده است و عملا مطبوعات کاغذی با بحران جدی کمبود و گرانی بیش از حد کاغذ مواجه شده‌اند.

رئیس انجمن روزنامه‌های غیردولتی گفت: به دلیل وضع فعلی بازار کاغذ، برخی مدیران مسئول روزنامه‌ها اعلام کرده‌اند دیگر روزنامه‌ای چاپ نمی‌کنند.

سیاسی کاری مسئولان

احمد شریفان، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا سیاسی کاری برخی مدیران را یکی دیگر از مشکلات بازار کاغذ برشمرد و گفت: تا زمانی که سیاسی کاری شود و مدیران سیاسی رأس کار باشند بازار کاغذ بر همین منوال خواهد بود.

وی افزود: کارخانه چوب و کاغذ مازندران ظرفیت تولید روزانه ۱۸۰ هزار تن را دارد. آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور سابق مجوز و پول واردات ۳۰ هزار تن کاغذ را دریافت کرد ولی این کاغذ به بازار نیامد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.