اختراع چاپ افست

اختراع چاپ افست


چاپ افست امروزی ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشته تا به سبک و سیاق فعلی رسیده است و باید گفت یکی از قدیمی ترین و قابل اعتمادترین روش‌های چاپ است. بسیاری از نسخ معروفترین کتاب‌های جهان طی سالیان متمادی با چاپ افست چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است و بر آنیم تا گوشه ای از تاریخچه چاپ افست را برای شما بازگو کنیم.

روبل،پژوهشگر آمریکایی، کسی است که چاپ افست به او نسبت داده شده است.این دانشمندبه همراه دو شخص دیگر به نام های ایرا و گاسیارها حوالی سال ۱۹۰۴ میلادی و تقریبا به صورت همزمان و البته در مکان‌های متفاوت بر روی فرم‌های لیتوگرافی غیر مستقیم پژوهش کرده و از آنها بهره می‌بردند.

اختراع افست

روبل صاحب یک کارخانه کوچک چاپ به همراه تجهیزات پیش از چاپ افست بود، وقتی که کیفیت چاپ اسکناس‌هایی که مسئول چاپ آنها بود با مشکل مواجه میشد، از یک لاستیک نرم‌تر برای چاپ استفاده می‌کند .روزی سهل انگاری یکی از کارگران وی هنگام چاپ که هر چند دور یکبار عمدا کاغذ را وارد چاپ نمی‌کرد، باعث می‌شود که با نبودن کاغذ، مرکب نخست به روی لاستیک و سپس به پشت کاغذ بعدی انتقال یابد و کاغذ باطله‌هایی پدید آیند که به مراتب بهتراز چاپ اصلی بودند!!

این کشف مهم که البته ناشی از یک خطای عمدی بود تبدیل به خدمتی بزرگ به دنیای چاپ شد و سرآغاز چاپ افست گردید که حقیقتا صنعت چاپ را متحول کرد و این اتفاق سرآغازی بر تاریخچه چاپ افست شد.

 پیدایش چاپ افست در ایران

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.