ورنی واتربیس

نگاه علمی به مواد اولیه صنعت چاپ علاوه بر افزایش سطح دانش عمومی فعالان این صنعت میتواند سبب ارتقا سطح استفاده ی آنها و نیز شفاف سازی به منظور انتخاب موادی بهینه تر و کاربردی تر و بهبود سطح کیفی محصولات چاپی گردد. ساختارشناسی شیمیایی ورنی واتربیس یا روکش پایه آب مبحثی است که به آن میپردازیم.

ورنی واتربیس
هدف این پست وبلاگ ارائه پاسخی کامل به این سوال اساسی است، ” روکش­های پایه آبی چه هستند؟“.

روکش­های پایه آبی اصطلاح کلی ای است که برای توصیف هر نوع روکش سطحی یا صیغل سازی به کار برده می­شود که از آب به عنوان حلالی برای متراکم ساختن رزین افزوده شده به آن جهت ساخت روکش استفاده می­نماید.

ترکیبات آن متنوع بوده و ممکن است به میزان 80 درصد متشکل از آب و مقدار کمی از حلال­های دیگر همچون گلیکول اترها باشد. میزان بالای آب در ترکیب روکش­های پایه آبی آنها را به محصولات دوست­دار محیط زیست تبدیل نموده و نیز کاربردشان را آسان می­سازد.     

چه چیزی روکش­های پایه آبی را متمایز می­سازد؟

پرداخت­های پایه آبی از لحاظ مکانیسم پخت، آرایش پلیمری، و استحکام غشایی بسیار شبیه به همتایان پایه حلالی خود هستند. ترکیب شیمیایی آنها نیز مشابه است به طوری که آب در تولید پرداخت­های پایه آبی نقشی مشابه با نقش تینرها، همچون الکل غیرخالص (لیگرویین) یا تولول، در پرداخت­های پایه حلال ایفا می­کند.

کاربردهای روکش­ پایه آبی

پرداخت­های پایه آبی تنوع گسترده­ای از کاربردها از جمله در اتومبیل­ها، بتون، مبلمان، پلاستیک، چوب، و حتی جوهرهای چاپ ارائه نموده و با هردو تجهیزات کاربردی سنتی و ایستابرقی (مربوط به الکتریسیته ساکن) سازگارند.

انواع رزین با پرداخت­های پایه آبی طیف گسترده ای از رنگ­ها را از جمله آکریلیک، آلکید، اپوکسی، فلوروپلیمر، پلیستر، اورتان، و پودر پایه آبی دربرمی­گیرد. همینطور، تحت انواعی از روندهای شیمیایی پخت از جمله ترموپلاستیک بدون رطوبت، آمینوپلاست، اپوکسی- پلی آمید، پخت اکسیداتیو، اورتان و UV (فرابنفش) عمل می­کند.

مزایای ورنی پایه آب که نمیدانید!  

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.