چاپ رول یا شیت

چاپ رول یا شیت


ماشین چاپ از قرن پانزدهم تا به امروز دستخوش تحولات عظیمی شده است به طوری که امروزه مهمترین عرصه برای نمایش قدرت بزرگان چاپ دنیاست.چاپ افست در حال حاضر پرکاربردترین و محبوبترین تکنیک چاپ برای تیراژهای بالای هزار نسخه محسوب می شود.

ساز و کار این تکنولوژی که از دو مرحله ی لیتوگرافی و چاپ تشکیل شده است بدین صورت است که در قسمت لیتوگرافی طرح انتخابی روی صفحه ای به نام زینک منتقل میشود و در مرحله چاپ زینک روی استوانه ای گردان قرار میگیرد و به کمک استوانه ی غلتان طرح مورد نظر روی کاغذ نقش میبندد.

 

چاپ رولچاپ شیت

 

در واقعیت دو نوع اصلی چاپ افست وجود دارد: چاپ شیت و چاپ رول

تفاوت اصلی این دو نوع چاپ در کاغذ ورودی آن است. فناوری شیت فد که در ایران به نام چاپ شیت معروف است کاغذ را به شکل ورقه های جدا از هم وارد دستگاه میکند ولی فناوری وب فد که به نام تجاری چاپ رول در ایران شناخته شده است کاغذ را در قالب رولهای پیوسته به دستگاه وارد میکند.


 

تفاوت‌های این دو تکنولوژی به شرح ذیل است :
سرعت چاپ در چاپ رول بسیار زیاد است، به طوری که دستگاه چاپ رول در یک ساعت می‌تواند 60000 نسخه از فرم خروجی داشته باشد. در حالی که در چاپ شیت سرعت چاپ حداکثر 10000 نسخه در ساعت است.
دستگاه چاپ رول، عملیات تا کردن را همزمان با فرآیند چاپ انجام می‌دهد که این موضوع به سرعت صحافی خروجی‌های دستگاه رول نیز می‌افزاید.
در چاپ رول سطح چاپ به صورت پشت و رو و همزمان چاپ می شود اما در اغلب دستگاه شیت پشت و روی فرم چاپی به صورت مجزا از هم چاپ می‌شوند.
اما با وجود سرعت بسیار بالای چاپ رول و نوع کاغذ و موارد دیگر برای کارهای با تیراژ تا 5000 نسخه عموما از همان چاپ افست شیت استفاده می‌کنند.

 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.